Opcje widoku
Podkreślenie linków
Reset

Irlandia 3

W dniach 22.09.2019 – 5.10.2019 kolejna czwórka nauczycieli w składzie: pani dyrektor Wiesława Szopa, pani Małgorzata Kapalczyk, pani Joanna Hasik i pani Beata Lis – Pawelec, wyleciała do Irlandii, by w Dublinie przez dwa tygodnie uczestniczyć w kursie językowym w ramach projektu POWER - Program Operacyjny WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ, pt. ,,Kompetencje językowe nauczycieli oraz stosowanie technologii informacyjno - komunikacyjnych w nauczaniu to podstawa sukcesu nowoczesnej szkoły”. Nauczycielki podzieliły się swoimi wrażeniami z pobytu w Irlandii.

„Zajęcia w  Center of English Study w Dublinie rozpoczęły się 23 września 2019 r.
Najpierw odbył się test początkowy, który pozwolił zakwalifikować nas do poszczególnych grup odpowiadających poziomowi naszych umiejętności językowych. Podczas zajęć rozmawiałyśmy wyłącznie w języku angielskim, a także wymieniałyśmy się doświadczeniami z ludźmi pochodzącymi z różnych zakątków świata. Razem z nami uczyli się przedstawiciele  Włoch, Hiszpanii, Francji, Turcji, Brazylii, Japonii,  Arabii Saudyjskiej. Oprócz nauki języka angielskiego miałyśmy  możliwość poznania tradycji, kultury  i codziennego życia nie tylko w Irlandii, ale również w tych krajach, skąd pochodzili nasi nowi znajomi. Było ciekawie
i bardzo  wesoło!

Wolny czas po zajęciach poświęciłyśmy na zwiedzanie Dublina i okolic, a weekend  na dalsze wycieczki w głąb Irlandii. Codziennie spacerowałyśmy wąskimi uliczkami wyłożonymi kostką brukową w dzielnicy Temple Bar, by nacieszyć  oko kamienicami pomalowanymi w charakterystycznych dla Dublina kolorach czerwieni i żółci. W samym Dublinie miałyśmy okazję zwiedzić wiele zabytków. Jednym z  nich był Zamek Dubliński z XIII wieku, który powstał w miejscu, gdzie kiedyś znajdowała się osada Wikingów a obecnie pełni rolę centrali rządowej i stanowi atrakcję turystyczną. Kolejną atrakcję stanowiły miejscowe kościoły, a wśród nich Katedra Świętego Patryka - jedna z dwóch katedr, które znajdują się na terenie Dublina. Ma ona status katedry narodowej. Wewnątrz umieszczono zwłoki znanych osobistości, np. pisarza Jonathana Swifta czy Douglasa Hyde’a – pierwszego prezydenta Irlandii. Druga ze świątyń to Katedra Kościoła Chrystusowego nazywana też Katedrą Trójcy,  jedna z najstarszych budowli w mieście.

Jedną z ciekawszych atrakcji miasta znaną na całym świecie, a w szczególności miłośnikom trunku z pianką jest muzeum Guinnessa, w którym miałyśmy możliwość poznanie historii i kultury piwa Guinness, oraz raczenia się nim z tarasu widokowego na 5 piętrze, skąd można obejrzeć panoramę miasta.

Udało nam się również zwiedzić Półwysep Howth Head, znajdujący się pół godziny od miasta i przespacerować wąską ścieżką wijącą się  nad stromymi klifami, prowadzącą do malowniczo położonej latarni morskiej.

Niezapomnianych wrażeń dostarczyła nam wycieczka na zachodnie wybrzeże wyspy, gdzie mogłyśmy podziwiać przepiękne formacje skalne nad brzegami Atlantyku, zwane Klifami Moheru. Dodatkową atrakcją był rejs statkiem wzdłuż klifowego wybrzeża po „lekko” rozkołysanym oceanie. Przejazd z jednego końca wyspy na drugi ukazał nam charakterystyczne dla Irlandii widoki  pełne zielonych łąk, pagórków i stada owiec.

Pobyt w Irlandii był wspaniałym doświadczeniem, niezapomnianym przeżyciem, lekcją otwartości na świat i innych ludzi. Miałyśmy okazję nauczyć się wielu nowych rzeczy, poznać wyjątkowych ludzi,  zwiedzić  „zielony”  kraj oraz posmakować specjałów irlandzkiej kuchni, ale przede wszystkim używałyśmy języka angielskiego w praktyce.  Do kraju przywiozłyśmy  pamiątki, książki, zdjęcia, ale również certyfikaty ukończenia kursu oraz motywację do dalszego doskonalenia swoich umiejętności językowych.

Teraz nabrałyśmy większej pewności siebie i śmielej wykorzystujemy naszą znajomość języka angielskiego podczas lekcji, uroczystości i akcji organizowanych  w szkole. Podczas codziennych zajęć lekcyjnych w młodszych klasach często stosujemy angielskie „przerywniki” w postaci komend, wyliczanek, czy piosenek w języku angielskim, by przywołać uwagę dzieci i uatrakcyjnić lekcje. Na zajęciach wychowania fizycznego wykorzystujemy angielskie utwory dla dzieci, tzw. „mini disco”  do zabaw ruchowych i tanecznych. Dzieci je uwielbiają, a co najważniejsze - rozumieją! I my też! Swoje umiejętności językowe śmiało wykorzystujemy również podczas zastępstw oraz pomagając w odrabianiu lekcji dzieciom na świetlicy szkolnej. Przygotowujemy naszych wychowanków do aktywnego udziału w wydarzeniach i konkursach organizowanych w szkole, takich jak: Europejski Dzień Języków, czy Dzień Św. Partyka.  Postać świętego Patryka dzieci znają z zajęć z religii. Wykorzystujemy też nasze pamiątkowe zdjęcia, dzielimy się ciekawostkami i wrażeniami z pobytu w Irlandii, których same doświadczyłyśmy,  zachęcając dzieci do poznawania świata i rozwijania własnych kompetencji językowych.