Zadania logopedy w Szkole Podstawowej Nr 15 w Sosnowcu
W myśl obowiązujących przepisów zajęcia logopedyczne przeznaczone są dla uczniów
z zaburzeniami mowy, u których problemy artykulacyjne w znaczący sposób powodują zaburzenia kompetencji komunikacyjnych, utrudniają porozumiewanie się z otoczeniem oraz naukę szkolną.
Do zadań logopedy szkolnego w Szkole Podstawowej nr 15 w Sosnowcu należą:
- Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem)
- czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
- prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną
- współpraca z nauczycielami i specjalistami
- Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)
- przeprowadzanie badań mowy dzieci
- zdiagnozowanie logopedyczne za pomocą Kwestionariusza obrazkowego oraz Karty Mowy Dziecka
- udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom
- Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
- systematyczne prowadzenie zajęć logopedycznych w szkole
- ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
- usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych
- usprawnianie słuchu fonematycznego
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
- usprawnianie analizatora wzrokowego
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy
- umiejętności wypowiadania się
- wyrównywanie opóźnień mowy
- korygowanie wad wymowy
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego
- usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
- wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją
- udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii
- prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu
- kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, ortodontyczne w razie konieczności – neurologiczne.
- poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dziećmi objętymi terapią
Niezmiernie ważna jest tu systematyczność w ćwiczeniach i rzetelność współpracy logopeda – rodzic. To właśnie ona w decydującej mierze decyduje o długości i skuteczności terapii.
Logopeda
Mariola Jawień